Veřejný závazek občanské poradny

Občanská poradna Charity Týn nad Vltavou nabízí bezplatnou, diskrétní a nestrannou pomoc a podporu při řešení obtížných životních situací člověka.

Poslání Občanské poradny:

Občanská poradna Charity Týn nad Vltavou nabízí bezplatnou, diskrétní a nestrannou pomoc a podporu při řešení obtížných životních situací člověka.

Posláním Občanské poradny Charity Týn nad Vltavou je pomoci tomu, kdo si neví rady k lepší orientaci v jeho právech, oprávněných zájmech a povinnostech. Poskytovat věcně správné informace, potřebné kontakty, které umožní lépe zvládat obtížnou životní situaci člověka.

Služby poskytované občanskou poradnou nejsou spojeny se specifickým okruhem obtíží, ale mají široký záběr a zasahují do mnoha oblastí lidského života, takže jsou určeny lidem s rozmanitými problémy. Občanská poradna Charity Týn nad Vltavou si klade za cíl být dostupná lidem v tísni, krizi nebo obtížné životní situaci a po celou dobu jejich obtíží být jejich průvodcem.

Okruh osob, kterým je služba určena:

Na občanskou poradnu se může obrátit každý člověk, který potřebuje informace o dostupných službách, potřebuje zjistit, jaká má práva a povinnosti, potřebuje poradit a pomoci v obtížných životních situacích.

Občanská poradna se zaměřuje na osoby, které se nemohou uplatnit ve společnosti zejména, jsou-li limitovány pro svůj věk, nepříznivý zdravotní stav, sociální situaci, sociálně znevýhodňující prostředí, životní návyky, způsob života.

Občanská poradna je určena osobám bez omezení věku, které se ocitly v těžké životní situaci a neví si rady se svými problémy. 

V případě, že se na občanskou poradnu obrátí osoba, která bude vyžadovat nebo potřebovat jinou službu, bude jí poskytnuto základní sociální poradenství a doporučena vhodná sociální služba vzhledem k povaze problému nebo věku.

Provozní doba a místo poskytování sociální služby:

  • Sakařova 755, 375 01 Týn nad Vltavou
    Po       9:00 – 11:30    13:00 – 17:00
    Út        9:00 – 11:00
    St        9:00 – 11:30    13:00 – 17:00
  • Jiráskova 116,  Vodňany II, 389 01 Vodňany
    Po        8:00 – 12:00    13:00 – 16:00
    Čt         8:00 – 13:30    

Cíle služby:

  • podat klientovi rady, informace, díky kterým se dokáže orientovat se ve své nepříznivé sociální situaci a díky tomu získá možnost ji řešit
  • posilovat dovednost klientů samostatně a aktivně jednat

Poskytujeme základní i odborné sociální poradenství:

V rámci základního poradenství zajišťujeme:

  • poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace
  • poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociální služby a o jiných formách pomoci, např. o dávkách v hmotné nouzi, apod.
  • poskytnutí informace o základních právech a povinnostech uživatele
  • poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny, pokud se podílí na péči o osobu

V rámci odborného poradenství zajišťujeme:

  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím - např. podpora vztahů a kontaktů s rodinou, s lidmi v okolí, s úřady a institucemi a zprostředkování navazujících služeb
  • sociálně terapeutické činnosti:
  • poradenství a vzdělávání v oblasti sociálních systémů (sociální dávky, jednání na ÚP a na sociálních úřadech, pomoc při jednání se zdravotními pojišťovnami),
  • v oblasti práva
  • v oblasti psychologie
  • vzdělávání
  • pomoc při uplatňování práv a zájmů a při obstarávání osobních záležitostí - vyjednávání v zájmu uživatele, doprovod k jednáním a asistence při vyřizování záležitostí, pomoc s listinami, pomoc při zprostředkování bydlení a zaměstnání

Kromě těchto základních činností poradna poskytuje doprovázení krizovou životní situací (krizová intervence), v odůvodněných a závažných případech hmotné nouze poskytuje přímou materiální pomoc. Také formou přednáškové činnosti a spolupráce s médii poskytuje veřejnosti informace o činnosti poradny a o problematice, kterou se zabývá.

Cena za služby:

Služba je bezplatná a je poskytována na základě ústní či písemné smlouvy (v případě, že zájemce o službu požaduje uzavření písemné smlouvy) o poskytnutí sociální služby, která je uzavřena na základě potřeb uživatele.

Jednání se zájemcem o službu a způsob poskytování služby

Zájemce o službu se může na občanskou poradnu obrátit elektronicky, písemně, telefonicky nebo osobně. Také se může obrátit na poradnu zprostředkovaně přes druhou osobu nebo zcela anonymně.
Sociální pracovník během rozhovoru zjišťuje, co od této služby zájemce očekává. Podává zájemci základní informace o službě, tak aby jim porozuměl a sám se mohl rozhodnout, zda pomoc poradny využije.
Pokud se zájemce o službu rozhodne využít služeb občanské poradny, dojde k uzavření ústní smlouvy či písemné smlouvy (v případě, že zájemce o službu požaduje uzavření písemné smlouvy).
Pracovník s klientem začnou společně hledat řešení problému, se kterým klient přichází: stanoví si jednotlivé kroky, které povedou k vyřešení problému (co, kdo a kdy udělá). Pokud nelze vyřešit problém klienta na jedné schůzce, může být sjednáno více konzultací. Počet konzultací není ze strany poradny omezen.
Poskytování poradenství je vedeno tak, aby klient mohl na základě získané podpory informací sám rozhodnout pro nejlepší řešení vlastní situace. Občanská poradna klientům garantuje ochranu jejich osobních údajů dle nařízení GDPR. V případě, že potřeby klienta přesahují možnosti občanské poradny, pracovník mu nabídne kontakty na další služby nebo instituce. Poskytování poradenství se řídí zákonem 108/2006 Sb., O sociálních službách v platném znění a je poskytováno sociálními pracovníky, kteří splňují potřebné kvalifikační požadavky. 

Důvody pro neposkytnutí služby

  • nedostatečná kapacita
  • žadatel potřebuje jinou službu, než nabízí občanská poradna

Důvody pro odmítnutí sjednané schůzky ze strany poskytovatele

V případě, že bude zájemce o službu nebo uživatel občanské poradny jevit známky požití alkoholu či jiných omamných látek a nebude schopen komunikace na úrovni potřebné k využití služby nebo bude projevovat známky agresivního chování (verbální a neverbální projevy agrese, např. výhrůžky, křik, slovní napadání, poškozování zařízení, útočný postoj), které ohrožuje pracovníky nebo ostatní uživatele, má poskytovatel právo odložit schůzku (nebo v případě, kdy již schůzka začala, ji ukončit) a přeobjednat zájemce (uživatele) na jiný termín.

Při hrubém porušení povinností (tj. opakované hrubé chování k pracovnici občanské poradny nebo jiným klientům, opakované nepřijití na objednanou schůzku bez omluvy) může být klientovi na 6 měsíců ukončena spolupráce.

Zásady služby:

Bezplatnost
Služby občanské poradny jsou poskytovány bezplatně, aby byly dostupné všem lidem, zejména těm, kteří potřebují poradit a pomoci v obtížných životních situacích, ale kvůli špatné finanční a sociální situaci si nemohou potřebné informace, služby a pomoc sami obstarat.

Anonymita a diskrétnost
Pracovník občanské poradny Charity Týn nad Vltavou je vázán mlčenlivostí o všech získaných informacích z poskytování poradenství. Poradenství může uživatel využít anonymně, takže nesdělí pracovníkovi občanské poradny Charity Týn nad Vltavou žádné osobní údaje. (Nakládání s údaji o uživatelích – viz. MP 06 Dokumentace uživatele).

Nezávislost
Občanská poradna Charity Týn nad Vltavou poskytuje uživatelům služby nezávisle na státních či jiných organizacích, které poradnu finančně podporují.

Nestrannost
Sociální poradenství poskytujeme se stejným úsilím všem uživatelům bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického a jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení.  Pomoc a rady jsou poskytovány bez zaujatosti a bez ovlivnění vlastními názory, politickým a náboženským přesvědčením poradce.

Pracovník občanské poradny Charity Týn nad Vltavou poskytuje služby v souladu s Etickým kodexem občanských poradců, který je přílohou tohoto dokumentu.

Ochrana osobních údajů:

Dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a volném pohybu těchto údajů (dále jen „GDPR“).